Азиатские тигры (igor_tiger) wrote,
Азиатские тигры
igor_tiger

COMAC в конкуренції з Boeing \ Airbus



COMAC (С919) - Commercial Aircraft Corporation of China - молодий китайський пасажирський авіалайнер.
Два роки тому вперше піднявся у відкрите небо і наразі впевненими темпами триває серійне виробництво літаків.

Чи зможе COMAC скласти конкуренцію двом найпотужнішим авіавелетням - Boeing та Airbus?

Протягом десятиріч Boeing та Airbus домінували на світовому авіаринку, перехоплюючи один-від-одного лідерство.
Певний час домінував Boeing, з часом йому конкуренцію склав Airbus.
Схоже, що це двовладдя закінчується.

Мова не лише, підкреслю, про успіхи китайського літакобудування та й взагалі авіагалузі.
У сучасній авіації є багато й інших впливових гравців, котрі беруть участь у конкуренції чи то за певні регіональні напрямки, чи то у певних сегментах галузі.
COMAC ледь тільки піднявся у небо. Але за своїми можливостями може скласти реальну конкуренцію тривалому домінуванню Boeing та Airbus.

Зараз Китай вже став одним з найпотужніших авіаринків у світі.
До того ж, це один з найбільш швидко зростаючих ринків, якщо враховувати динаміку.
Зараз через Китай вже проходить 500 млн. пасажирів на рік. І навіть за нинішніх тенденцій до 2035 року цей показник збільшиться до 1,3 млрд. на рік.
А в перспективі Китай може стати не лише найбільшим авіаринком ринком у світі, але й потужним гравцем у літакобудуванні.

Головне в цій конкуренції звісно, не світове лідерство.
Найбільш важливо, щоб вигравали люди (пасажири, споживачі, клієнти авіакомпаній). Конкуренція здійснюється не заради лідерства, а передусім, задля підвищення якості.
COMAC не тільки щодо лідерства, але й по якості також має гарні можливості. По ряду параметрів жодним чином не поступається ані Boeing, ані Airbus.

Boeing наразі тримається, здебільшого, на контрактах оборонно-промислового комплексу.
Як бачимо, не без складнощів: https://igor-tiger.livejournal.com/2287502.html
Зокрема, в умовах зростаючої конкуренції складніше стає тримати оптимальній баланс між ціною та якістю.
Airbus наразі тримається передусім, на величезних (можна навіть сказати й надмірних) європейських субсідіях. А надмірне субсідування, тим більш, знижує можливості у конкуренції.
До того ж, Boeing та Airbus суттєво "підкосили" внутрішні проблеми. Наприклад, для Boeing - це безпекові проблеми щодо проекту МАХ (напевне, безпека польоту - найголовніший критерій для пасажирів. Не менш важливий, ніж рівень комфорту).
Ну а Airbus суттєво "підкосив" проект "суперджамбо А380" з його підвищеним рівнем комфорту (комфорт та якість як не крути, мають тримати оптимальний баланс з ціною ринкової вартості).
COMAC від самого початку створювався як суто пасажирський авіалайнер, орієнтований на потреби споживачів.
Отже, COMAC ліпше пристосований до комерційного ринку та зокрема, менш залежний від субсідування (будь-то від оборонних контрактів, або від державних пільг, субсидій, преференцій).

Цікаво поспостерігати за конкуренцією між COMAC та Boeing.
Напевне, це найголовніша конкурентна лінія.
Є в цій конкуренції певне значення й для українського досвіду.
Boeing, котрий має розгалужену авіабудівництва по усьому світу, якось запропонував COMAC об'єднати можливості. Прим: у Boeing є власний завод на території Китаю. У Чжоушані (Zhoushan).
Складно сказати, що то дало б світовій конкуренції (або окремо будь-то Boeing'y чи COMAC). Наприклад, Boeing усе одне залишиться Boeing...Але чи мав би Китай від того об'єднання авіалайнер власного авіавиробництва?
Втім, усе одне Китай від запропонованого обманливого об'єднання відмовився. Та зосередився на налагодженні національного літакобудування власними можливостями.
Зараз Китай має власний пасажирський лайнер, конкурентоспроможний на ринку міжнародних авіаперевезень.
Boeing все ще тримає світове лідерство, хоча й з проблемами. Але оті проблеми передусім, залежать від самого Boeing.

Який корисний досвід у всій цій історії для України?
Недавно США продемонстрували певний інтерес до української "Мотор-Січі": https://igor-tiger.livejournal.com/2292790.html
Втім, проблематично сказати, чим це допоможе розвитку українського авіавиробництва...Але чи допоможе?
Зокрема, чи допоможе відродити серійне виробництво українських гвинтокрилів?
Принаймні, інтерес США щодо "Мотор-Січі" чітко спрямований щодо досягнення двох інших цілей, що є несумісними з українськими інтересами.
По-перше, США хочуть зірвати інвестпроект Китаю. Суто політичними засобами, здійснюючи тиск, поза правовим полем. Зокрема, й спробувати послабити українсько-китайське партнерство.
І по-друге, не дати з'явитись на світовому ринку українському підприємству. Зокрема, спробувати просто взяти штучний контроль над українським авіабудуванням. Не факт, що США зможуть допомогти налагодити серійне виробництво гвинтокрилів. Але наразі є підстави стверджувати: США намагатимуться, щоб взагалі українського виробництва гвинтокрилів не було.

"Мотор-Січі" для відродження національного виробництва гвинтокрилів потрібен ефективний інвестор. А для України - варто скористатися досвідом Китаю. Зокрема, щоб не тільки відродити національне авіавиробництво, але й повернутись до конкуренції за світове лідерство.
Tags: Китай, Китай-США, Украина-Китай
Subscribe
  • Post a new comment

    Error

    Comments allowed for friends only

    Anonymous comments are disabled in this journal

    default userpic

    Your reply will be screened

    Your IP address will be recorded 

  • 2 comments